Zdeněk Půlpán: Kraj by potřeboval nové vedení každé čtyři roky

13.09.2012 13:34

 

Sedmatřicetiletý usměvavý sympaťák Zdeněk Půlpán je lídrem kandidátky VV v krajských volbách. Profesí je obchodní manažer, s manželkou žije v Louňovicích v Praze-východ, vychovávají dvì malé dcery.

 

Jako šéf středočeské Krajské rady VV máte v gesci dopravu. Jaké jsou podle vás největší průšvihy středočeské dopravy?

Začít musím tím, že máme nejhustší a nejpřetíženější dopravní  síť z celé České republiky. Doprava je soustředěná k hlavnímu městu, všechny radiály směřují na Prahu, v podstatě každá delší trasa z bodu A do bodu B ve středních Čechách vás povede přes metropoli. Stále není dobudovaný Pražský okruh. Na úkor silné tranzitní kamionové dopravy se kraj nezvládá starat o ty nižší komunikace, a protože jich je v kraji hodně, každý o to silněji vnímá, jak jsou silnice 2. a 3. třídy rozbité. Přitom ale kraj v rozpočtu počítá na opravu silnic s poměrně vysokou částkou.

Další problém je, že stále nejsou zpoplatněny všechny úseky silnic 1. třídy pro  nákladní dopravu. Obyvatelům kraje určitě chybí užší provázanost mezi Pražskou a Středočeskou integrovanou dopravou včetně koordinace jízdních řádů jednotlivých linek různých dopravců a druhů dopravy. Sice už se o tom po odchodu exhejtmana Davida Ratha zaèíná víc mluvit, ale PID a SID stále působí jako dvě konkurenční firmy, a někdy dochází ke zbytečné duplicitě, jinde naopak systém dopravy postrádá dostateènou víkendovou obslužnost, která omezuje rozvoj cestovního ruchu a turistiky.

Taky chybí v blízkosti železničních stanic více záchytných parkoviš P+R, klidnì v rádiu až dvacet kilometrù od Prahy a nejblíže na hranici Pražského okruhu.  Vím, že se nìco podobného buduje v Èeském Brodì, i Mělník či Neratovice o P+R uvažují, ale poøád na vìtších uzlech v okolí Prahy záchytná parkovištì chybìjí. Rovněž mi chybí budování moderních přestupních terminálů vlak-bus.  S jejich budováním je spojené samozřejmě to, aby byly na jednu jízdenku integrované všechny spoje, protože teď jízdenka na veřejnou dopravu neplatí například na všechny  rychlíky či spěšné vlaky, což nepøimìøenì preferuje pomalé spoje

 

Vaše kampaň se jmenuje Krajem na kole s Půlpánem, je snad i to váš návrh na zlepšení dopravy?

(smích) Dobrý dotaz, ale samozřejmě ne... Na kole jezdím rád, je to kombinace lásky k přírodě a sportu, potkáte se na cestách se spoustou zajímavých lidí. Navíc je Česká republika národem cyklistů a kolo je přímo stvořené pro potřebu naší kontaktní kampaně.  Proč to nevyužít? 

 

A proč by vás měli lidé volit? Jste kandidát na hejtmana.

Protože kdo mě zná, ví, že držím slovo. Pokud veřejnosti něco slíbím, splnění toho slibu garantuju. Náš kraj potřebuje v politice nové lidi, kteří nejsou  po dlouhém politickém angažmá napojeni na chapadla klientelistických vazeb. Dokonce budu radikální a řeknu, že by měli přijít noví lidé každé čtyři roky. Sám bych za ty čtyři roky byl spokojen, protože by se mi podařilo věci zlepšit, pak můžu z politiky klidně zas odejít. A taky, což považuju za důležité, nejsem zadlužen a nepotřebuji jít do politiky, abych se oddlužil a finančně přilepšil.

Vždycky jsem se považoval za občanského aktivistu, člověka, kterému záleží na místě, kde bydlí, kde vychovává děti. A abych to místo mohl měnit k lepšímu důrazněji, vstoupil jsem do VV. Říká se, že do politiky vstupuje asi procento slušných lidí, a já jsem člověk z toho procenta. I když právě ve VV a hlavně po odchodu lidí okolo Peake mám pocit, že podíl slušných lidí je výrazně vyšší, s programem strany a hlavně se středočeskými členy se shoduju na maximu svých priorit.  Domnívám se, že VV jako støedová strana dobøe rozumí, že v dnešní době není již možné rozdělovat politiku na pravicovou a levicovou, ale že dobrý nápad èi øešení ku prospìchu veøejnosti mùže vzejít napříč celým politickým spektrem a záleží jen na výsledném efektu.  Politickým stranám by mìlo jít hlavnì o dobro lidí a ne o udržení striktního vymezení jejich politické pøíslušnosti.

 

Vaše první kroky jako hejtmana?

Řekne to asi každý, ale je to pravda – začít se musí kompletní prověrkou veškerého hospodaření a zadávání veřejných zakázek. Seznámil bych se s rozpočtem kraje a oprávněností jednotlivých položek. Nutné úspory, protože jsme nejzadluženější kraj v Česku, bych provedl okamžitě přímo na úřadě, který pod ČSSD polyká nesmyslně mnoho peněz. A nastartoval bych efektivní a průhledné čerpání evropských dotací.  Ušetřené peníze bych využil na ohrožené zdravotnictví s cílem zabezpečit v kraji cenově dostupnou zdravotní péči.

 

Karel Wagner

 

(Termíny kampaně na krajemspulpanem.cz)

 

 

Kontakt

Středočeská KLEKÁNICE Kaštanová 721
Milovice
28923
www.klekanice.eu
+420. 608 979 109 j.dolezal@veciverejne.cz